Ile kosztuje założenie i prowadzenie działalności gospodarczej

Posiadanie własnej firmy to marzenie wielu osób. Decydując się na odejście z etatu i pracę na własną rękę, warto sprawdzić z jakimi kosztami wiąże się założenie i prowadzenie działalności gospodarczej. Pozwoli to uniknąć późniejszych rozczarowań i finansowych kłopotów.

Koszty dla przyszłego przedsiębiorcy można podzielić na dwie grupy: opłaty administracyjno-skarbowe oraz bieżące wydatki związane z prowadzeniem firmy. Pierwsze są obowiązkowe i muszą być opłacane regularnie. Drugie – w dużej mierze zależą od rodzaju i charakteru prowadzonego biznesu.

Opłaty administracyjno-skarbowe

Jeśli zastanawiasz się ile kosztuje założenie działalności gospodarczej będziesz zaskoczony. Rejestracja firmy w CEIDG jest całkowicie bezpłatna. Podobnie jak zgłoszenie działalności do VAT i ZUS, ale to właściwie koniec dobrych wiadomości. Bo o ile sama rejestracja nie kosztuje nic, to zobowiązuje do uiszczania określonych opłat co miesiąc.

Składki ZUS

To koszty związane z ubezpieczeniem emerytalnym, zdrowotnym, wypadkowym. W 2020 roku ich wysokość wynosi 1354, 64 zł (bez uwzględnienia dobrowolnej składki zdrowotnej) lub 1431, 48 zł (po jej doliczeniu).

Kwota jest spora, zwłaszcza dla początkującego przedsiębiorcy. Na szczęście wielu z nich może skorzystać z preferencyjnych stawek. Tzw. mały ZUS wynosi obecnie 590,02 zł (bez dobrowolnej składki chorobowej), a 609,14 zł po jej włączeniu. Warto jednak dokładnie sprawdzić kto z ulgi może skorzystać, a kto nie.

VAT

Podatek od towarów i usług, doliczany jest do ceny netto każdego produktu lub usługi. Aktualnie obowiązujące stawki wynoszą:

  • 23% – podstawowa stawka VAT w całej Polsce,
  • 8% – dla branży budowlanej i remontowej,
  • 5% – na książki, czasopisma, ale również podstawowe towary żywnościowe.

Podatek dochodowy

Jego wysokość zależy od uzyskanego w danym miesiącu dochodu. Jest on liczony poprzez odjęcie wydatków firmy od uzyskanych w danym miesiącu przychodów.

Poza kosztami obowiązkowymi dochodzą jeszcze te wynikające z prowadzenia firmy.

Bieżące koszty prowadzenia działalności

Byłoby idealnie gdyby prowadzenie działalności wiązało się wyłącznie z generowaniem przychodów. Niestety tak nie jest i prowadząc firmę trzeba się liczyć z ponoszeniem konkretnych nakładów finansowych. Są one różne w zależności od charakteru prowadzonej działalności.

Wynajem budynku

Koszt zależy do wielkości lokalu, lokalizacji. Inne będą ceny za wynajem dużego biura w centrum Lublina, inne małego pokoju w budynku na obrzeżach. To samo dotyczy kosztów eksploatacyjnych jak: woda, prąd, gaz czy Internet.  Za wynajem biura z mediami w Lublinie zapłacisz od 2 do 6 000 zł. Trzeba do nich doliczyć wydatki na wyposażenie – czyli meble i urządzenia techniczne.  Dla małego biura może to być około 2500-3500 zł.

Kosztów tych można uniknąć. Jeśli Twoja działalność ma charakter wyłącznie usługowy lub prowadzisz biznes online – wystarczy biurko i komputer i prowadzenie działalności możesz realizować z domu.

Samochód

Jeśli do prowadzenia działalności potrzebujesz samochodu możesz wykorzystać swoje prywatne auto. Wówczas wydatki z tytułu użytkowania ustalisz obliczając limit kilometrówki. Możesz też skorzystać z leasingu, płacąc co miesiąc raty w określonej wysokości (w zależności do auta). Dzięki nim zwiększasz swoje koszty prowadzenia działalności, co wpływa na zmniejszenie przychodów i podatków.

Biuro rachunkowe

Nawet prowadząc niewielką firmę nie jesteś w stanie robić wszystkiego sam. Jeśli kwestie księgowo-finansowe nie są twoją mocną stroną dobrym rozwiązaniem będzie współpraca z profesjonalną firmą. Sprawdź jak biuro rachunkowe może pomóc przy zakładaniu i prowadzeniu działalności gospodarczej.

Jest to duże ułatwienie, ale i koszty. Ich wysokość jest różna i też zależy od wielu czynników jak: lokalizacja, wielkość firmy, ilość dokumentów czy charakter biznesu. Dla działalności gospodarczej prowadzonej w Lublinie orientacyjny, miesięczny koszt obsługi księgowej to około 300 zł.

Poza tym musisz doliczyć jeszcze opłaty z tytulu utrzymania konta bankowego (0-200 zł), wyrobienia pieczątki (15-20 zł), wszelkie koszty związane z promocją i reklamą jak np. ulotki, stworzenie i utrzymanie strony internetowej oraz szkolenia zawodowe.

Jak widzisz nawet prowadzenie jednoosobowej działalności gospodarczej o niewielkim  zasięgu generuje określone wydatki. Przy większych biznesach pojawiają się nowe, jak chociażby związane z zatrudnianiem pracowników.