Okres świąteczny: Zakupy online to już standard w nowej normalności w Polsce

Według wyników badania Criteo, rośnie znaczenie zniżek za wcześniejsze zakupy oraz rola obsługi klienta w handlu detalicznym w Polsce

Trzy kluczowe wnioski dotyczące opinii polskich konsumentów w przeddzień okresu świątecznego 2020:
W tym roku kupujący dokonają więcej zakupów w sieci.


37% polskich kupujących stwierdziło, że w porównaniu z okresem sprzed kilku miesięcy, wolą robić zakupy w sklepie, jednak 53% ankietowanych stwierdziło, że w tym roku lepiej robi się im zakupy w sieci niż w sklepach stacjonarnych. O ile polscy konsumenci twierdzą, że we wszystkich kategoriach produktowych, w nadchodzących miesiącach ich zakupy online będą większe, to zakupy spożywcze oraz piwo/ wino/ wyroby spirytusowe będą robić głównie w sklepach stacjonarnych.


Zniżki za wcześniejsze zakupy jako impuls napędzający wyniki sprzedaży przed Black Friday.
W czasach pandemii, polscy konsumenci zaczęli zwracać coraz większą uwagę na ceny i co drugi z nich stwierdził w badaniu, że nie będzie czekać do Czarnego Piątku z zakupem świątecznych prezentów, jeśli w swych ulubionych sklepach uzyska zniżki za wcześniejszy zakup.
Dostawa do domu to klucz do satysfakcji klienta.
2 na 5 polskich konsumentów, jako najważniejszy czynnik przy robieniu zakupów online wskazało opcje dostawy. Koszt dostawy to również jedna z głównych motywacji jakimi kierują się w tym roku polscy kupujący przy wyborze sklepu internetowego.

Intencje wyszukiwania kupujących

„Nadchodzące święta będą wyjątkowe. Dotyczy to nie tylko sprzedawców, ale również klientów. Wciąż nie wiadomo jak wyglądać będą tegoroczne spotkania rodzin i przyjaciół, natomiast prezenty wciąż odgrywają znaczącą rolę”, stwierdził Murat Kalafat, Dyrektor Regionalny ds. Rynków Wschodzących w firmie Criteo. „Zniżki udzielane jeszcze przed Black Friday umożliwiają sklepom dość wczesne generowanie wyższych wyników sprzedaży, jeśli chodzi o ostatni kwartał roku. Obok szerokiej oferty produktów, absolutnie podstawowe znaczenie ma jakość obsługi klienta. Atrakcyjne opcje dostawy oraz szybkie dostarczenie towaru klientowi już od dawna są niezbędnym składnikiem oferty, a w okresie świątecznym stanowią klucz do pełnego zadowolenia klienta.

Inne wnioski z badania:
Tegoroczne zakupy online, w tym zabawki, gry, zakupy związane z aktywnością kulturalną, urządzenia elektroniczne, marki luksusowe, odzież i dodatki, akcesoria do domu, dekoracje bożonarodzeniowe i kosmetyki.
Większość polskich klientów będzie wyszukiwać i kupować prezenty w sklepach internetowych i aplikacjach mobilnych, natomiast starsi konsumenci będą raczej w miarę możliwości dokonywać zakupów w sklepach stacjonarnych.
Epidemia COVID-19 wpłynęła na sytuację ekonomiczną wielu sprzedawców, szczególnie tych z krótszym stażem. Jedna trzecia klientów nie jest pewna czy spotkania rodzinne możliwe będą w dotychczasowej formie. Mimo to, blisko dwie trzecie polskich konsumentów nadal planuje dokonanie zakupów na tegoroczne święta.

Pełny raport z badania dostępny jest pod adresem:
https://www2.criteo.com/pl-festive-season-gifting-report-2020

Jak przyciągnąć polskich klientów w okresie świątecznym 2020?


Murat Kalafat, Dyrektor Regionalny ds. Rynków Wschodzących, Criteo:

Jeśli chodzi o tegoroczne zakupy świąteczne, obserwujemy zwrot konsumentów w stronę zakupów online. Sklepy stacjonarne mogą być otwarte lub zamknięte, ale większość polskich konsumentów planuje zakupić większość tegorocznych prezentów online.

  • Rozwiń aplikację oraz odpowiednio zmodyfikuj swoją stronę internetową, aby promować nowe produkty z oferty oraz korzyści dla klienta, takie jak zniżki czy darmowa dostawa.
  • Wykorzystaj również dane dotyczące intencji wyszukiwania klientów (user intent data), by przesyłać klientom indywidualnie dostosowane wiadomości w całym cyklu zakupowym.
  • W przypadku sklepów stacjonarnych, komunikuj przestrzeganie zasad bezpieczeństwa i stosowanie środków higieny, aby zachęcić klientów preferujących zakupy stacjonarne; to szczególnie ważne w przypadku konsumentów starszych wiekiem.
  • Upewnij się, że Twoi klienci są zadowoleni z oferowanych im metod dostawy, aby nie odeszli do konkurencji oferującej lepsze warunki dostaw lub zwrotów.
  • Klienci wszystkich kategorii wiekowych oczekują szybkiej i darmowej dostawy. To właśnie ten czynnik może wyróżnić Cię na tle konkurencji, gdy klient poszukuje danego produktu na różnych stronach lub w różnych aplikacjach.